tirsdag den 17. april 2012

Sammenhold du

Hejsa, hvem er du - egentlig?

Jo bedre vi kender hinanden, jo bedre arbejder vi sammen. Hvis man er enig i det udsagn, så er der her et par ideer til at komme lidt mere ind under huden på sine kollegaer. Der kan både være tale om en ny gruppe af mennesker, som skal lære hinanden at kende, eller hvis der er tale om en gruppe der har arbejdet sammen i noget tid, men som ikke rigtig ved så meget om hinanden alligevel:

  • Den første er meget simpel: Send deltagerne ud i mindre grupper, og bed dem om at finde ud af en ting om hver af deres gruppemakkere. Det kunne f.eks. være hvad deres livret er. Senere kan man sende dem tilbage i den samme gruppe, og bede dem om at fortælle hinanden hvad de drømte om at lave da de var børn. Således kan man blive ved. Hvis det er et forum der mødes ofte, kan man benytte af disse grupper fast, sådan at man starter hvert møde med en kort tur i gruppen, men også til at evaluere møderne, med f.eks. at slutte mødet af i den lille gruppe, og snakke om hvad der var godt og skidt ved mødet. Andre spørgsmål kan være hvilken person der har inspireret dem mest i deres liv eller hvilken hemmelig drøm de håber på at få gennemført på et tidspunkt i deres liv (skriv evt svarene ned, og gem dem i en mappe). Giv grupperne en skarp tidsfrist, evt. ved at begrænse hver person til to minutters taletid. En anden fordel her, er at man sætter den indledende smalltalk, som der ofte er i starten af et møde, i system, så man aftaler at f.eks. de første ti minutter foregår på denne måde. På den måde undgår man den irritation som mange kan komme til at føle, når mødet ikke starter til tiden.

  • Den anden ide er lidt af det samme, men her beder man deltagerne om at finde en tilfældig makker i rummet. Alle skal så f.eks. fortælle om deres bedste ferieoplevelse, eller om hvorfor de oprindelig søgte ind på denne arbejdsplads. Når man så har snakket med makkeren, kan man vælge at bede folk om at finde deres plads igen, eller bede dem om at finde en ny makker ved at holde sin hånd i vejret, og på den måde signalere at man er ledig. Denne struktur kan også bruges til at vidensdele gode ideer med. Se i øvrigt denne video, og noter at gode ideer ofte opstår, når man beder folk om at lave noget andet end deres normale arbejdsopgaver (hvis du har travl, så skip frem til 14:00):  http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html

Som sagt tidligere, så kontakt mig hvis du/I kunne tænke jer at jeg skal komme ud og gennemføre noget af det her i praksis. Ellers god fornøjelse :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar